Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Isnin, 17 Mac 2008

Usaha bantu 150 keluarga miskin tegar

Usaha bantu 150 keluarga miskin tegar
JERANTUT 15 Mac - Seramai 150 keluarga di Hulu Tembeling dijangka bebas daripada kemiskinan tegar menerusi rancangan penempatan semula yang akan dilaksanakan di Kampung Pagi di sini tidak lama lagi.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, kerajaan akan menyediakan peluang kepada mereka untuk menyertai projek berorientasikan pertanian, penternakan dan pelancongan selain industri kecil dan sederhana (IKS).
Beliau berkata, konsep agropolitan ini akan menjadi pemangkin pembangunan meliputi beberapa buah kampung tradisional di pesisiran Sungai Tembeling dan kawasan penempatan yang mundur, terpencil dan terbiar di Tahan.
''Ia merangkumi pembinaan kemudahan infrastruktur serta pembangunan ladang komersial dan sampingan seperti tanaman kontan, ternakan dan perikanan, '' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini semalam.
Menurut Wan Amizan, ia turut memberi keutamaan kepada pembangunan modal insan melalui penyediaan taman bimbingan kanakkanak, dewan serba guna, surau serta latihan kemahiran untuk kumpulan sasar.
Peserta yang terpilih, katanya, akan diberi tanah seluas antara enam hingga lapan hektar untuk tanaman komersial di samping bekerja di ladang kelapa sawit atau getah yang akan dibangunkan agensi yang akan ditentukan oleh kerajaan.
Katanya, projek yang sama berkonsepkan agropolitan telah dilaksanakan di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar sejak tiga tahun lalu, manakala di Tanjong Gahai (Kuala Lipis) masih dalam penyelenggaraan agensi RISDA.
''Kita juga akan memberi peluang peserta yang terdiri daripada belia yang sudah berkeluarga untuk bergiat aktif dalam sektor pelancongan kerana kampung ini (Kampung Pagi) berdekatan dengan Taman Negara Kuala Tahan," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0316&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_02.htm&arc=hive

Tiada ulasan: