Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 12 Mac 2008

Wan Amizan hadapi tugas berat bangunkan Tembeling

JERANTUT 10 Mac - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan yang baru, Wan Amizan Wan Abdul Razak mengakui menghadapi tugas berat untuk meneruskan projek-projek pembangunan di pedalaman Hulu Tembeling di sini yang masih ketinggalan.
Menurut beliau, antara projek pembangunan yang perlu dilaksanakan segera adalah pembinaan jalan raya sejauh 86 kilometer dari Kampung Tuit ke Mat Daling dan menaik taraf kampung tradisional di persisiran Sungai Tembeling.
''Projek jalan raya perlu dilaksanakan terlebih dahulu bagi menggantikan bot penambang Sungai Tembeling yang selama ini menjadi pengangkutan utama penduduk ke Bandar Jerantut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 Sabtu lalu, Wan Amizan, 36, yang mendapat 5,112 undi menewaskan calon Pas, Nuridah Mohd. Salleh yang memperoleh 3,755 undi.
Wan Amizan yang juga Ketua Pemuda UMNO Jerantut berkata, projek fasa pertama jalan raya yang menghubungkan Tuit ke Kampung Pagi sepanjang 26 kilometer membabitkan kos sebanyak RM23 juta akan dilaksanakan tidak lama lagi.
Jelas beliau, fasa kedua projek berkenaan akan disambung ke Kampung Sat, Bantai dan Mat Daling secara berperingkat dengan melibatkan kos keseluruhan bernilai RM97 juta.
Katanya, jalan raya merupakan perhubungan utama untuk membawa hasil pertanian termasuk kelapa sawit dan getah ke Bandar Jerantut.
Wan Amizan berkata, pengalamannya terpaksa mengharungi Sungai Tembeling menggunakan bot penambang untuk menjelajah enam kampung di Hulu Tembeling sejauh 100 kilometer semasa berkempen lalu membuktikan kerajaan perlu segera membina jalan raya ke kawasan berkenaan.
''Saya akan berusaha memastikan kemudahan ini akan direalisasikan mengikut jadual," katanya.
Wan Amizan menjelaskan, kerajaan akan menyusun semula penempatan baru di persisiran Sungai Tembeling dengan membabitkan projek pertanian buah-buahan dan kontan.
Sehubungan itu, katanya, projek jalan raya yang dijalankan berupaya membangunkan kawasan pedalaman yang masih ketinggalan dan pada masa sama dapat menarik kembali belia pulang ke kampung masing-masing untuk bergiat dalam sektor pertanian dan pelancongan.
''Ini adalah tugas berat yang terpaksa saya pikul dan lalui untuk merealisasikan pembangunan Hulu Tembeling khususnya mengubah kehidupan penduduk dan membebaskan saki-baki kemiskinan tegar berkenaan," katanya.
Kemenangan di DUN Tahan mengalahkan Pas, katanya, membuktikan penduduk memerlukan BN menyegerakan projek-projek pembangunan di sini.
Bapa kepada empat orang anak itu tidak menghadapi masalah memimpin DUN Tahan kerana beliau sendiri dilahirkan di Kampung Jong Berlabuh, Tembeling Tengah.
Kebanyakan penduduk Hulu Tembeling, menurut beliau, mempunyai pertalian keluarga dan menerima dengan baik kehadirannya.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0311&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_02.htm&arc=hive

Tiada ulasan: