Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Sabtu, 8 Mac 2008

Kerajaan punyai strategi bangunkan kampung tradisional

JERANTUT 6 Mac - Kerajaan mempunyai strategi yang tersusun untuk membangunkan kampung-kampung tradisional di pinggir Sungai Pahang dan Sungai Tembeling terutama dalam sektor pertanian dan pelancongan.
Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Tugas-Tugas Khas negeri, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail berkata, mekanisme itu bertujuan membantu mengubah kehidupan penduduk yang berpendapatan rendah dan menghapuskan saki baki kemiskinan tegar menerusi pertanian.
Beliau berkata, agensi seperti Felcra, RISDA, Jabatan Pertanian dan Jabatan Perikanan akan membantu penduduk berkenaan yang mempunyai tanah terbiar untuk melaksanakan projek perladangan getah, kelapa sawit, tanaman kontan dan ternakan ikan air tawar untuk pasaran sejajar dengan permintaan yang semakin meningkat dan kenaikan harga yang memberangsangkan.
"Strategi kerajaan di kampung tradisional untuk membantu pendapatan penduduk termasuk warga emas dan mereka yang miskin tegar serta pada masa yang sama menarik golongan belia kembali ke kampung masing-masing," katanya.
Beliau yang juga calon Barisan Nasional (BN) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Tawar berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan jeti baru dan melepaskan benih ikan air tawar di Sungai Pahang, di Kampung Durian Hijau, di sini hari ini.
Ahmad Shukri berkata, kerajaan menyediakan kemudahan asas di kampung-kampung tradisional di pinggir Sungai Tembeling dan Sungai Pahang dengan membina jalan raya dan jeti untuk memudahkan petani memunggah hasil pertanian ke bandar Jerantut dan tempat pengumpulan hasil pertanian.
"Tidak perlu dipersoalkan niat kerajaan kerana sebelum pilihan raya ini banyak projek kemudahan asas dibina yang membabitkan kos yang tinggi di kampung-kampung tradisional.
"Kita membalas kepercayaan pengundi dan rakyat sejak pascamerdeka dan memanifestasikan semua pembangunan secara berperingkat hingga keadaan ekonomi semakin baik dan pendapatan penduduk semakin selesa," katanya.
Oleh itu, tambah beliau, rakyat perlu memberi mandat sekali lagi kepada BN untuk meneruskan agenda pembangunannya.
"Usaha murni ini terbukti kebenaran, apabila kemiskinan tegar berjaya dikurangkan daripada 50 peratus kepada 3 peratus sahaja menjelang 2010.
"Bagi DUN Pulau Tawar, kita akan menumpukan sektor perumahan untuk penduduk miskin dengan membina 150 buah rumah lagi di Bukit Rang dan Galong pada tahun ini," katanya.
Beliau berkata, kerajaan juga merancang untuk membahagikan lot tanah di Bukit Rang dan kampung tradisional untuk belia berkeluarga membina rumah dan memudahkan mereka menumpukan perhatian kepada bidang pertanian sebagai sumber pendapatan.
Mengenai pembangunan di Durian Hijau, tambahnya, kerajaan membina dua batang jalan raya bernilai RM2 juta, bangunan baru sekolah rendah berharga RM1.4 juta dan jeti persinggahan bot berharga RM60,000 yang telah digunakan untuk kemudahan memunggah hasil kampung.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0307&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_03.htm&arc=hive

Tiada ulasan: