Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Selasa, 18 Mac 2008

Bina segera projek jalan raya Hulu Tembeling


JERANTUT 16 Mac - Penduduk Hulu Tembeling yakin kerajaan negeri akan memberi keutamaan kepada projek pembinaan jalan raya sepanjang 98 kilometer yang menghubungkan tujuh kampung di sini bagi merancakkan lagi pembangunan di kawasan pedalaman itu.
Sehubungan itu, mereka berharap kerajaan negeri akan menunaikan janji bagi meneruskan projek jalan raya dari Kampung Tuit, Kuala Tahan ke Mat Daling di sini yang dinantikan penduduk sejak negara mencapai kemerdekaan 50 tahun lalu.
Mereka berkata, selagi pengangkutan bot penambang Sungai Tembeling menjadi alat perhubungan, kawasan Hulu Tembeling akan terus ketinggalan daripada arus pembangunan.
Menurut mereka, penduduk dari Kampung Pengau, Kampung Pagi, Kampung Kuala Sat, Kampung Gusai, Kampung Bantai, Kampung Mat Daling dan perkampungan Orang Asli Sungai Kucing sukar berulang-alik ke Bandar Jerantut sekali gus menyukarkan hasil pertanian dibawa keluar untuk dipasarkan.
Penduduk meletakkan harapan yang tinggi kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak yang mempunyai pengalaman sebagai pentadbir dan usahawan untuk mempercepatkan projek jalan raya agar dapat mencorakkan kehidupan mereka menerusi pembangunan di situ.
Penduduk Kampung Pengau, Karim Telut, 86, berkata, dia yakin jalan raya itu dapat direalisasikan pada tahun ini berasaskan kesungguhan wakil rakyat yang baru untuk membawa perubahan di pedalaman Tembeling.
''Sejak negara merdeka, kami menanti projek jalan raya ke kampung ini. Saya yakin kemenangan Barisan Nasional (BN) mampu melaksanakan kemudahan asas ini," katanya ketika ditemui di Kuala Tahan, dekat sini hari ini.
Justeru, jelas Karim, hasratnya adalah untuk melihat jalan raya dibina untuk memudahkan penduduk berurusan ke Bandar Jerantut.
Pemandu bot, Rosli Zakaria, 46, berkata, kos petrol dan peralatan enjin bot yang kian meningkat menyebabkan penduduk terpaksa pergi ke Bandar Jerantut untuk berbelanja sebanyak dua kali dalam sebulan.
''Harga petrol meningkat menyebabkan kami berbelanja sebanyak RM500 pergi dan balik dari Kuala Tahan ke Hulu Tembeling.
''Kadar sewa pelancong juga meningkat RM600 untuk sekali perjalanan. Kadar ini membebankan penumpang dan kami (pemandu bot) tidak ada pilihan lain iaitu mengenakan tambang berasaskan kenaikan harga minyak dan peralatan bot,'' katanya.
Dia yang memandu bot penambang sejak 20 tahun lalu berkata, jika ada jalan raya, penduduk dan pelancong lebih selesa menaiki kenderaan darat kerana lebih cepat dan murah.
Penduduk Kampung Bantai, Japrun Ali, 49, berkata, projek jalan raya perlu dilaksanakan segera untuk memacu ekonomi petani supaya dapat memasarkan hasil pertanian dengan mudah.
''Di tempat lain sudah ada jalan raya menghubungkan ke kawasan pedalaman, saya yakin projek ini akan dilaksanakan tahun ini berasaskan kesungguhan wakil rakyat baru untuk memajukan kawasan di sini,'' katanya.
Japrun berharap projek berkenaan tidak wajar ditangguhkan berikutan beberapa jambatan telah disiapkan di laluan itu beberapa tahun lalu.
Seorang penduduk Kampung Pagi, Fatimah Noor, 67, berkata, kesukaran perhubungan menyebabkan golongan wanita tidak berpeluang membabitkan diri secara serius dengan bidang keusahawanan.
''Di sini banyak peluang pertanian boleh diusahakan tetapi ketiadaan jalan raya membantutkan segala-galanya kerana kos membawanya ke bandar dengan bot penambang agak mahal," katanya.
Ketiadaan kemudahan itu, menurut Fatimah, ramai belia berkeluarga berhijrah keluar.
Seorang pemborong binaan, Abd. Hamid Dahaman, 72, berkata, dengan wujudnya kemudahan jalan raya, ia dapat merancakkan lagi sektor pembinaan di Hulu Tembeling sekali gus menambah bilangan usahawan bidang berkenaan.
''Selama ini, kami sukar mengangkut peralatan binaan dari Bandar Jerantut ke tapak projek kerana ketiadaan jalan raya dan upah pengangkutan yang mahal,'' katanya.
Sehingga kini, tambahnya, pemborong menggunakan jalan balak membawa peralatan binaan ke pedalaman Tembeling.
''Peralatan itu tidak boleh dibawa ke Tembeling apabila musim tengkujuh kerana jalan berlumpur dan adakalanya jambatan runtuh,'' jelasnya.
Seorang lagi penduduk Pengau, Rahmah Mahmud, 65, berkata, ketiadaan jalan raya menyukarkan penduduk keluar untuk membeli barang keperluan dapur dan memperoleh ubat di Bandar Jerantut.
''Barang makanan yang dijual di kampung harganya berlipat kali ganda mahal, kami yang sudah tua dan uzur ini tidak mampu mengeluarkan wang lebih untuk berbelanja dapur,'' katanya.
Dia menambah, wakil rakyat yang baru perlu mempercepatkan projek berkenaan kerana penduduk tidak sabar-sabar untuk menikmati pembangunan.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0317&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_01.htm&arc=hive

Tiada ulasan: