Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 14 Mac 2008

Penduduk lega projek RM4 juta siap sepenuhnya

JERANTUT 12 Mac - Seramai 300 penduduk Kampung Durian Hijau di sini lega apabila tiga projek infrastruktur bernilai RM4 juta siap sepenuhnya di kampung itu.
Projek-projek tersebut adalah pembinaan dua batang jalan raya bernilai RM2 juta, bangunan baru sekolah rendah (RM1.4 juta) dan jeti persinggahan bot berharga RM60,000.
Ketua Kampung Durian Hijau, Mohamad Dahaman berkata, projek itu dapat memberi manfaat kepada penduduk untuk menjana bidang pertanian, pelancongan dan pendidikan.
Dengan siapnya projek-projek tersebut, katanya, penduduk kampung tradisional di persisiran Sungai Pahang itu tidak terpinggir daripada arus pembangunan.
Selain itu, kata beliau, Jabatan Perikanan turut menyalurkan bantuan sebanyak 26,000 ekor benih spesies ikan temoleh, kerai dan lampan kepada penduduk untuk menjadikan Sungai Pahang di kampung berkenaan sebagai pembiakan ikan air tawar.
''Kita berharap kemudahan-kemudahan ini dapat memacu kejayaan kampung ini dan mengubah kehidupan penduduk menerusi peluang ekonomi dan pendidikan.
''Kemudahan berkenaan dapat mencorak kampung ini sebagai pusat pertumbuhan baru menerusi sektor pertanian dan pelancongan," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Mohamad, 57, berkata, pihaknya meminta agensi-agensi kerajaan berkaitan sentiasa memberi khidmat bimbingan dan teknikal agar kegiatan pertanian serta ternakan memberi hasil pulangan lumayan kepada penduduk.
Pengerusi Belia MAYC Kampung Durian Hijau, Mat Ramli Norman berkata, pembangunan yang wujud di kampung itu dapat mengelakkan golongan muda berhijrah ke tempat lain untuk mencari pekerjaan.
''Kita percaya wakil rakyat di sini akan memberi keyakinan untuk belia bergiat aktif dalam usahawan tani dan produk makanan untuk pasaran luar," katanya
Ketua Wanita UMNO Kampung Durian Hijau, Siti Esah Idris berkata, beliau yakin pembinaan bangunan sekolah baru di kampung itu memberi keselesaan kepada pelajar untuk mengikuti pembelajaran.
Menurutnya, kemudahan yang disediakan dapat memberi peluang kepada kaum wanita kampung berkenaan bergiat aktif dalam bidang keusahawanan tani selain menambah pendapatan keluarga.
Seorang penduduk, Shamsiah Mat, 40, berkata, projek jeti baru yang dibina memudahkan penduduk membawa hasil kampung ke bandar berdekatan.
Jelasnya, pelancong atau pelawat yang menyertai ekspedisi berakit dan bot Sungai Pahang juga boleh berkunjung di kampung berkenaan dengan mudah.
''Kemudahan asas ini memberi prospek yang baik untuk pembangunan pelancong di sini kerana kampung ini berdekatan Pusat Pelancongan Gunung Senyum dan perkampungan homestay di Jengka 25," katanya.
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail berkata, projek di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu akan mengubah imej kampung tradisional sebagai pusat pertumbuhan baru.
Beliau menambah, pelbagai usaha akan diteruskan terutama pembangunan modal insan golongan muda, peningkatan hasil pertanian dan mengeksploitasi sumber tempatan untuk kegiatan pelancongan.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0313&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_02.htm&arc=hive

Tiada ulasan: