Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Sabtu, 1 Mac 2008

120 keluarga miskin dapat rumah percuma

JERANTUT 28 Feb. – Kerajaan akan mengagihkan 120 unit rumah secara percuma kepada keluarga miskin terpilih dalam Projek Perumahan Masyarakat Setempat (PPMS) di Kampung Seri Galong, Pulau Tawar di sini tidak lama lagi.
Calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Tawar berkata, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismai berkata, Kerajaan Pusat meluluskan peruntukan RM1.6 juta bagi melaksanakan projek tersebut.
Katanya, projek itu adalah sebahagian usaha kerajaan menempatkan keluarga miskin secara bersepadu dalam satu kawasan yang dibekalkan dengan pelbagai kemudahan seperti jalan raya, bekalan elektrik dan air, gerai, kedai, padang permainan serta masjid.
‘‘Apabila siap, projek itu akan menempatkan seramai 120 keluarga miskin yang dipilih dari seluruh daerah ini,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Ahmad Shukri berkata, rumah berharga RM16,000 seunit itu mengandungi tiga bilik, ruang tamu, dapur dan bilik air.
Selain itu, katanya, keluarga miskin terpilih itu akan turut disediakan kawasan pertanian serta diberikan saham Felcra sebagai sumber pendapatan.
Ahmad Shukri merangkap Timbalan Ketua UMNO Bahagian Jerantut itu berkata, sebuah projek perintis telah dilaksanakan di Kampung Bukit Rang yang menempatkan seramai 50 keluarga miskin terpilih dari seluruh daerah Jerantut.
Menurut beliau, mereka diberikan peluang bekerja di ladang Felcra atau menjalankan pekerjaan sendiri yang mampu memperoleh pendapatan melebihi RM1,000 sebulan.
‘‘Kerajaan akan menyelesaikan masalah kemiskinan terutama kemiskinan tegar secara komprehensif melalui agensi kerajaan seperti Felcra dan Risda supaya mereka mampu membaiki kehidupan dan berdikari,” jelasnya.
Dalam perkembangan lain, Ahmad Shukri memberitahu, dalam tempoh 10 tahun akan datang, Jerantut bakal menjadi pusat pelaburan dan daerah yang maju dalam industri pertanian apabila kerajaan menaik taraf jalan dan kemudahan asas bagi melaksanakan projek Pembangunan Ekonomi Wilayah Pantai Timur (ECER) tidak lama lagi.
Katanya, pembinaan prasarana itu akan menyemarakkan lagi industri pelancongan kerana daerah itu mempunyai beberapa produk bertaraf dunia seperti Taman Negara di Hulu Tembeling.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0229&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_02.htm&arc=hive

Tiada ulasan: