Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Khamis, 3 Oktober 2013

Mesyuarat Parti : Kempen UMNO Bahagian Jerantut vs Kempen PAS Kawasan Jerantut

Bulan Oktober ni penuh dengan kempen-kempen politik dalaman parti masing-masing di Jerantut . Ahli dan bakal pimpinan MCA , MIC . UMNO , PAS  tengah sibuk berkempen . Segala tenaga dikerahkan untuk memenangkan calon pilihan masing-masing . Siapa yang menang kali ini ada harapan dicalonkan dalam PRU-14 nanti sebagai calon parlimen dan dun bagi parti masing-masing .

Pemerhatian blog p81 melihat terdapat 2 kem didalam UMNO Bahagian Jerantut sekarang . Satu Kem diketuai oleh Wan Amizan dan satu lagi diketuai oleh Cikgu Nazlan . 

Begini pertandingannya :

Ketua Bahagian : Tengku Lan (penyandang) lawan Cikgu Nazlan
Timbalan Ketua Bahagian : Wan Amizan (penyandang) lawan Dr Shukri
Naib Ketua Bahagian : Nazri (penyandang) lwn  Mustafa Maarof lwn Ahmad Jaafar

Siapa agaknya yang akan menang ?

Jangan lupa PAS juga akan mengadakan mesyuarat agong nya pada 5 Oktober ini . Dengar khabarnya Dr Hamzah tidak lagi bertanding dan akan diganti dengan calon lain . Sape agaknya yang akan menerajui PAS Kawasan Jerantut . Bagaimana pula dengan calon Timbalan YDP adakah akan kekal menjadi milik penyandang sekarang atau akan ada pertandingan . Begitu juga dengan jawatan Naib YDP siapa agaknya yang akan bertanding . Ketua Pemuda dengarnya masih disandang oleh calon PAS dun Pulau Tawar , Yohanis . dengar Ustaz Zakhwan akan bertanding jawatan Naib YDP. 

Ribut juga bertiup kencang bahawa bekas calon PAS dun Pulau Tawar yang juga bekas Setiausaha dan bekas Naib YDP Kawasan Jerantut iaitu saudara Mohamed Wahid atau lebih dikenali sebagai Abg Mat atau Mat Wahid ingin kembali kedalam kepimpian PAS Kawasan Jerantut setelah lama menyepi . Menurut maklumat yang diperolehi Mat Wahid yang selama ini agak tidak sehaluan dengan YDP dalam beberapa keputusan politik ingin kembali membantu PAS Kawasan Jerantut sebagai ahli jawatankuasa PAS Kawasan . 

Walaupun Mat Wahid telah lama tidak aktif dalam PAS Kawasan Jerantut sebagai tetapi menurut sumber yang rapat dengan beliau , beliau masih sayangkan PAS Kawasan Jerantut dan semasa PRU-13 yang lalu beliau adalah antara pengerak utama dibelakang takbir .

Ramai Ahli PAS Jerantut yang memang mengharapkan Mat Wahid kembali aktif didalam PAS Kawasan Jerantut kerana menurut sumber tersebut beliau adalah antara pengerak utama PAS Jerantut sejak sebelum zaman reformasi lagi . Beliau pernah menjadi Ketua Pemuda  dan bertindak berhenti dari perkhidmatan kerajaan untuk bekerja sepenuh masa dengan PAS Kawasan Jerantut . Menurut sumber itu lagi Mat Wahid mempunyai ilmu politik yang tinggi dan masih disanjungi kepimpinan dan ilmu politiknya oleh ramai pimpinan UMNO Bahagian seperti Dr Shukri , Cikgu Nazlan , Wan Amizan dan Tengku Lan .

Menurut sumber itu lagi PAS Jerantut memerlukan pemimpin seperti Mat Wahid yang amat memahami selok belok politik Jerantut . Beliau juga masih lagi muda dan bertenaga untuk bergerak aktif didalam kawasan Jerantut .

Menurut sumber itu lagi Mat Wahid masih merahsiakan lagi jawatan yang ingin ditandingi olehnya . Tapi menurut sumber lain yang diperolehi oleh blog p81 . Mat Wahid mungkin hanya akan bertanding sebagai Ahli Jawatankuasa bagi sesi ini jika ada pencalonan dari cawangan . Bagaimanapun ada juga desas desus yang mengatakan bahawa terdapat cawangan yang mencalonkan Mat Wahid bagi jawatan Naib YDP . 

Jadi kembali kepada jawatan YDP Pas Kawasan Jerantut . Benarkah Dr Hamzah tidak mempertahankan YDP pada kali ini . Jika benar . Siapakah yang mengantikan beliau . Adakah dari kempimpinan sedia ada atau pemimpin luar dibawa masuk kedalam kepimpinan PAS Kawasan. Kita tunggu sahaja 5 Oktober ini .
Sementara itu kedua-dua kem Wan Amizan dan kem Cikgu Nazlan terus berkempen bagi meraih sokongan dari pewakilan cawangan . Kalaulah Blog p81 diberi pilihan untun memilih  calon , berikut adalah senarai p81 :

Sesi 2013
Ketua Bahagian : Tengku Lan
Timbalan : Wan Amizan
Naib Ketua : Cikgu Nazlan

Sesi 2016
Ketua Bahagian : Cikgu Lan
Timbalan : Calon Baru
Naib Ketua : Calon Baru

Semoga semua calon PAS dan UMNO  berjaya dan menjalankan khidmat yang berkesan kepada rakyat.







Tiada ulasan: