Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 25 April 2008

Majukan Hulu Tembeling


JERANTUT 24 April - Kerajaan negeri digesa memajukan tanah di Hulu Tembeling, di sini dengan pelbagai tanaman komersial untuk merangsang pertumbuhan ekonomi di kawasan pedalaman itu.
Menurut penduduk, antara tanaman yang sesuai dimajukan di kawasan tersebut ialah getah dan kelapa sawit selain buah-buahan.
Ini kerana, menurut mereka, masih banyak tanah terbiar milik penduduk dan tanah rizab kerajaan tidak dimajukan dengan sebarang projek.
Seorang penduduk Kampung Pagi, Wan Chik Ibrahim, 45, berkata, sudah sampai masanya kerajaan membangunkan kawasan Hulu Tembeling sebagai pusat pertumbuhan baru berasaskan sektor perladangan dan pelancongan.
Katanya, antara agensi yang dikenal pasti mampu membangunkan kawasan Hulu Tembeling ialah Lembaga Pekebun Kecil Getah (Risda), Lembaga Pemulihan dan Pembangunan Tanah Persekutuan (Felcra) dan Lembaga Perusahaan Pertanian Pahang (LKPP).
''Peranan agensi-agensi ini dapat membantu penduduk pedalaman Hulu Tembeling menikmati kemudahan asas dan kemajuan ekonomi yang boleh meningkatkan pendapatan masing-masing pada masa akan datang," katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Sehubungan itu, Wan Chik meminta Risda, Felcra, LKPP dan agensi berkaitan lain merancang dan mempercepatkan pertumbuhan ekonomi penduduk di lima kampung tradisional di Hulu Tembeling.
Seorang lagi penduduk, Mohd. Aswad Manan, 26, berkata, tidak banyak perubahan berlaku terutama dalam sektor ekonomi di kawasan itu sejak negara mencapai kemerdekaan lebih 50 tahun lalu.
''Kerajaan perlu mencari mekanisme baru untuk menempatkan kembali penduduk di persisiran Sungai Tembeling menerusi projek perumahan yang teratur dan pertanian komersial," katanya.
Aswad berkata, kemudahan itu mampu menyekat penghijrahan belia ke bandar dan pada masa sama dapat memajukan tanah terbiar dengan projek pengeluaran makanan.
Seorang penduduk Kampung Pengau, Abdul Jamal Mohd. Yassin, 52, berkata, kampung tradisional yang terdiri daripada Kampung Pagi, Kampung Kuala Sat, Kampung Bantai, Kampung Mat Daling dan Kampung Gusai boleh membangun jika ada kemudahan prasarana dan pembangunan dalam sektor perladangan.
''Kerajaan perlu memajukan kawasan di sini kerana boleh membantu merancakkan pertumbuhan ekonomi untuk menambah pendapatan penduduk," katanya.
Tambahnya, projek berkenaan sekali gus dapat mencapai matlamat kemiskinan sifar yang disasarkan kerajaan dua tahun lagi.
Seorang penduduk Kampung Bantai, Zulmarizan Zulkefli, 21, meminta kerajaan menyegerakan pembinaan projek jalan raya dari Kuala Tahan ke Kampung Mat Daling jika berhasrat membangunkan projek pertanian di kawasan berkenaan.
''Hasil pertanian dan komoditi lain dapat dihantar dengan cepat ke bandar melalui jalan raya berbanding penggunaan bot penambang yang diamalkan sekarang," katanya.
Beliau menambah, prasarana dan projek pertanian komersial itu akan dapat mengubah corak hidup penduduk di kawasan tersebut kepada lebih moden berbanding sekarang.

Tiada ulasan: