Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 1 Februari 2013

INI KALILAH Minta Tolong Orang Jerantut Projek IC Sabah

Orang kat Jerantut buat dono jer pasal projek IC kat Sabah . Orang Jerantut buat tak tahu jer pasal ramai orang Pilipin dan Indo dapat IC Biru kat Sabah . Orang Jerantut tak kisah pun pasal isu tersebut .

Blog parlimen81 memang ambil kisah pasal projek tersebut . Dan blog parlimen81 memang antara Penyokong KUAT jika benar tersebut projek tersebut wujud.

Tak kisah siapa yang bagi arahan untuk projek tersebut Mahathir atau Anwar,  dua dua  parlimen81 sokong mereka dan blog parlimen81 berdoa kepada Allah agar Allah jadikan mereka yang membuat arahan tersebut di rahmati Allah .

Sejarah sehingga tercetusnya so call Projek M ni kembali seawal-awal tahun kemasukan Sabah kedalam Malaysia.
Tahun 1970-an penutralan warga asing dilakukan semasa Ketua Menteri Sabah (1967) , Tun Mustapha yang menjadi Presiden USNO. 

Pada tahun 1960 , Sabah dikuasai oleh kaum KadazanDusun dan Tun Fuad Stephen dari Kadazan Dusun dilantik menjadi Ketua Menteri Sabah yang pertama (1963).


  • 32% Kadazandusuns ,
  • 23% Cina ,
  • 15.8% Lain -lain umat Islam,
  • 13.1% Bajau ,
  • 5.5% Indonesia
  • 4.9% Murut ,
  • 1.6% Filipina dan
  • 0.4% Melayu .


Peningakatn penduduk Sabah dari 1970 hngga 2006.

Penduduk Sabah :636,431 (1970), 2,449,389 (2000) 
Penduduk Sarawak :976,269 (1970), 2,012,616 (2000) 
Penduduk Semenanjung : 10,439,430 (1970) meningkat kepada 22,202,614 (2000)

Komposisi etnik Sabah pada 2006 seperti berikut :

  • 25% Bukan warganegara,
  • 17.76% Kadazandusun,
  • 14.62% ​​Bumiputera Lain-lain,
  • 13.4% Bajau,
  • 11.48% Melayu,
  • 9.6% Cina,
  • 4.8% Lain-lain,
  • 3.3% Murut.



Pola-pola statistik diatas memang mempunyai asas yang kuat untuk orang Kadazandusun dan Cina sabah cukup marah dengan projek IC ini yang dikenali dengan Projek M.

Mengikut wikipedia Projek ini memberi kemenangan besar kepada orang Islam di Sabah . Syabas Tun Mahatir dan Datuk Seri Anwar  jika benar projek tersebut wujud dan mereka mengarahkan projek tersebut . Tanpa projek tersebut tak mungkin Islam boleh memimpin di Sabah sekarang ini . Ini adalah jasa UMNO paling besar untuk umat Islam di Sabah. Sabah diantara 1985 hingga 1994 merupakan tempoh pembangunan Islam yang merosot tahun saban tahun. Selepas 1994 Islam di Sabah kembali ceria .

parlimen81 berharap agar UMNO terus memimpin Sabah dalam pilihanraya PRU13 nanti . PAS belum bersedia untuk mengantikan UMNO dalam memimpin Sabah . Mungkin USNO boleh mengantikan UMNO . Tapi PAS memang belum bersedia. Banyak yang perlu PAS Sabah lakukan lagi . 10 tahun lagi pun PAS belum bersedia untuk memimpin Sabah.

Tapi sintimen di Sabah sekarang cukup kritikal untuk UMNO .Slogan INI KALILAH . INI KALILAH cukup popular di Sabah sekarang .Klik Sini Untuk : Ini Kalilah INI KALILAH BERABIS RAKYAT SABAH MAU TUKAR KERAJAAN DALAM PRU13 DAN MENUMBANGKAN UMNO DI SABAH . Tapi jumlah kerusi UMNO cukup banyak dan masih begitu kuat disekitar Sabah Timur iaitu di Tawau , Semporna dan Lahad Datu . Sabah Pendalaman seperti di Kudat , Pitas , Kota Marudu , Keningau , Tenom , Pensiangan  memang begitu longar sekali cengkaman UMNO sekarang ini . Sabah Bandar seperti di Kota Kinabalu , dan Sandakan cengkaman UMNO juga cukup longkar . 

Jadi sejak 1994 INI KALILAH Sabah dalam keadaan 50:50 . Memang UMNO cukup kritikal di Sabah tapi seperti di DUN Damak dalam PRU12 nasib UMNO mungkin boleh bernafas jika persefahaman diantara Pakatan Rakyat Sabah dan Pakatan Borneo Bersatu (United Borneo Front - UBF) pimpinan Jeffry Kitingan tidak tercapai maka undi pembangkang akan pecah dua. Slogan INI KALILAH yang mula dipopularkan oleh STAR (State Reform Party) iaitu parti kompenan UBF kini telah menjadi bualan hampir seluruh rakyat Sabah . Slogan ini juga telah diguna pakai oleh Pakatan Rakyat Sabah . INI KALILAH BERABIS KITA TUKAR.

Pakatan Rakyat Sabah dianggotai oleh PKR dan DAP dan sedang berunding dengan SAPP dlm pegagihan kerusi . Sementara UBF dianggotai oleh STAR dan USNO dan sedang berunding juga sedang berunding dengan SAPP dlm pengigan kerusi . STAR dijangka bertanding di 37 kerusi DUN dan 17 kerusi parlimen sementara USNO 22-32 kerusi.

Perpecahan dua kumpulan pembangkang yang besar iaitu satu Pakatan Pembangkang dari Malaya dan satu Pakatan Pembangkang Jati Sabah diharapkan akan mewujudkan ruang selesa utk UMNO terus bertahan di Sabah

Jadi marilah kita semua rakyat Jerantut INI KALILAH kita berdoa agar UMNO terus kekal di Sabah untuk masa terdekat ini sementara menunggu PAS atau USNO membina kekuatannya di Sabah bagi menjadi parti teras umat Islam di Sabah sebagai alternatif kepada UMNO. 

Walau imej pemimpin UMNO Sabah itu tidak selari dengan akhlak Islam sebenar tapi mereka masihlah lagi seorang Islam yang mempercayai bahawa tuhan itu satu iaitu Allah dan percaya bahawa Nabi Muhamad itu Rasulullah.

INI KALILAH UMNO masih sangat diperlukan sebagai benteng umat ISLAM di Sabah. 

Klik Sini Untuk : Ini Kalilah

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya orang jerantut menganjar di Sabah. Memang benar pendapat parlimen81 itu. Di Sabah ini memang PAS belum mampu untuk bersaing dan menarik minat Melayu dan bajau Sabah . Mereka masih setia dengan UMNO . Memang keadaan kritikal sekarang ini , sokongan kepada Barisan Nasional di kalangan orang Kadazandusun dan Cina sekarang ini hanya 20% sahaja . Pakatan Rakayat mendapat tempat dikalangan bangsa bukan Islam.

Tanpa Nama berkata...

Walaupun saya tidak bersetuju dengan pendapat tuan saya tak nak kritik. Saya fahamlah kenapa tuan menulis sebegitu.

Harap mungkin dalam tahun 2100 ataupun tahun 3000 ataupun tahun 5000, mungkin rakyat Malaysia ni sudah tidak ada perasaan syak wasangka diantara satu sama lain disebabkan mereka berlainan kaum ataupun berlainan agama. Sehingga itu, biarlah pemimpin yang ada membolos segala segalanya diatas dasar mempertahankan agama ke mempertahankan bangsa ke mempertahankan kucingnya.

Org Yg Bertamadun berkata...

Bayangkan situasi ini, di Jerantut atau Pahang, kerajaan BN bagi IC kat Bangla dan org Burma, sampai hak dan ruangan hidup org tempatan tergugat, suka ke ko ni?

Org Islam benci dan duka bila Yahudi dtg berlombak2 ke Palestin dan berduka sesama org Palestin, tp tade sedikit pun sempati ngan KDMC Sabah?

Nak tegakkan Islam ade byk cara, tp ini cara yg paling tak bertamadun.

Aku ok ngan org berkempen utk parti, tp pemikiran mcm ni suda spt Nazi!