Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Isnin, 6 Ogos 2012

Jerantut Di Ancam Krisis Air ?


Jerantut Di Ancam Krisis Air ? Kah Kah Kah ... Tak logik langsung Jerantut di ancam krisis air . Belambak sungai besar-besar kat Jerantut ini . Mana mungkin sungai-sungai yang ada di Jerantut ini tidak mampu membekalkan air kepada lebih 100,000 penduduk Jerantut . Dari Kampung Sempadan hingga ke Lepar Utara semua tempat kat Jerantut ini ada jaringan sungai-sungai yang sudah pasti cukup untuk membekalkan air untuk penduduk Jerantut . Kah kah kah jadi adimana relevannya untuk  Jerantut boleh diancam oleh krisis air .


Ada 11 buah loji air di Jerantut (klik sini) yang beroperasi dri 6jam hingga 24 jam sehari membekalkan air kepada penduduk Jerantut .

Sekarang musim kemarau , sungai-sngai semakin cetek . Sungai Pahang sudah cetek , sungai Tekam sudah cetek , Sungai Tembeling juga sudah cetek . Inilah masanya untuk ikan tembelian mudik menghempas telur . Inilah masa nya nelayan sungai berjaga malam menunggu ketibaan ikan tembelian . Ikan tembelian ini tak semahal ikan patin atau tengalan tapi kedatangan musim kemarau dan ketibaan tembelian memang ditunggu -tunggu oleh seluruh penduduk di pinggir sungai pahang dan tembeling .

Berbalik kepada isu air . Punca utama air terawat di Jerantut diambil dari sungai Pahang menggunakan loji Batu Embun . Batu Embun membekalkan air kepada hampir 2/3 dari jumlah penduduk bandar dan kampung tradisional di daerah Jerantut . Sementara itu Sungai Tekam pula membekalkan air kepada hampir 98 penduduk di tanah-tanah rancangan Felda di Gelanggi , sungai tekam dan lepar utara serta jengka.

Tinjauan sepintas lalu parlimen81 ke tebing sungai pahang dan sungai tekam mengundang rasa curiga kepada parlimen81 bahawa Jerantut kini benar-benar diancam oleh krisis air . Jika tidak ditangani segera mungkin krisi air ini akan menjadi serius setiap kali tiba musim kemarau .

Kenapa firasat parlimen81 menjangkan akan ada krisis air ?

Ini adalah ada faktor2 yang tak berapa bijak dari parlimen81 :
1. Semua sungai utama semakin tohor.
2. Semua loji rawatan adalah mengambil sumber air secara terus dari sungai-sungai utama .
3. Kebanyakan inlet loji direkabentuk untuk menyedut air sungai pada paras tertentu.

dimana krisisnya ?

Musim kemarau ini menyebabkan sungai semakin tohor . Parlimen81 tidak mengatakan loji-loji di Jerantut ini tidak mampu memproses air terawat . Kapasiti loji-loji yang ada sudah lebih dari cukup utk memproses air terawat kepada 98% peduduk jerantut. Cuma walau air  masih banyak disemua sungai dan walau air ini mampu menampung sehingga lebih satu juta manusia tapi keupayaan semua loji air di Jerantut ini ada batasnya iaitu ada ada kemungkinan rekabentuk inlet-inlet loji ini tidak berupaya mendapatkan air dari sungai-sungai disebabkan sungai yang cetek dan pasir yang banyak  yang menyekat laluan air kepada inlet-inlet sedutan untuk dipam kepada kolam rawatan air.

Bagi mengatasi masalah ini mungkin ada loji-loji terpaksa menggunakan excavator untuk mengorek laluan air supaya mengalir kepada inlet-inlet loji .

Keupayaan mengorek juga ada batasnya yang jika berterus mungkin akan menyebabkan loji-loji tidak dapat air yang cukup untuk dirawat dan diagihkan kepada semua penduduk .

Jerantut tidak ada empangan khas untuk menakung air tidak terawat. Semua loji hanya mengepam air  terus dari sungai utk mendapatkan bekalan air tidak terawat. Jika sungai kering maka tiada stok air mentah untuk dirawat oleh loji-loji . Tapi mana mungkin sungai-sugai besar di Jerantut ini kering .sudah lebih 400 tahun sejarah tamadun manusia di Jerantut ini . tidak ada satupun dalam sejarah menceritakan tentang sungai pahang kering . Tapi Allah maha kuasa . Dia boleh mengeringkan sungai dalam sekelip mata. Dia juga boleh menyebabkan sungai-sungai mengalir sebelah sahaja dan tidak melalui tebing di inlet-inlet pam.

Mungkin juga Jerantut perlukan empangan besar untuk menakung air mentah . Mungkin empangan ini boleh bekalkan air mentah untuk seluruh Pahang tengah. Mungkin juga empangan ini boleh pula membekalkan eletrik untuk seluruh negeri pahang. saya tak pasti sama ada sudah terdapat sistem mitigasi diantara loji-loji di sekitar jerantut ini utk membekalkan air antara satu sama lain.

Tapi mana mungkin untuk kerajaan memikirkan semua solusi-solusi itu yang mungkin jika disediakan langsung tidak digunakana kerana mana mungkin sungai-sungai di Jerantut ini kering .

Soalan untuk JBA . sebenarnya dengan jika semua loji tidak berupaya untuk merawat air . Berapa harikah air terawat dalam setiap kolam takungan air terawat itu boleh menampung keperluan penduduk Jerantut ? sehari ? seminggu ? atau sebulan ?

adakah PAIP Jerantut mempunyai mitigation system untuk memindahkan air terawat dari satu kolam takungan ke kolam takungan air terawat yang lain .?

Dan soalan cepu emas yang selalu diajukan oleh penduduk Jerantut setiap kali hari raya . Adakah raya kali ini bekalan air akan terputus lagi ?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.Memang Jerantut ada banyak sungai yg tidak kering namun ada juga loji air JBA yang tidak beroperasi 24 jam.Sebagai contoh,loji air si kg kuala tahan yg hanya beroperasi beberapa jam sehari.Saudara perlu mendapatkan maklumat yg tepat sebelom menulis.Terima kasih