Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 1 Februari 2008

RM200j baiki rumah peneroka

JERANTUT 30 Jan. - Felda memperuntukkan RM200 juta bagi membantu para peneroka membaiki dan membesarkan rumah mereka menerusi skim pinjaman perumahan 2008.
Ahli Lembaga Pengarah Felda, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail berkata, peneroka yang berminat memohon skim itu, boleh menghubungi pihak pengurus di tanah-tanah rancangan Felda, Felda Wilayah atau di ibu pejabat Felda di Kuala Lumpur.
Katanya, mereka hanya perlu mengisi borang khas dan menyediakan penjamin dan jika menepati syarat permohonan itu akan dilulus segera.
''Felda menyediakan peruntukan itu kerana mendapati ada rumah peneroka yang dibina sejak mula rancangan dibuka berpuluh tahun lalu, masih tidak berubah wajah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Sehubungan itu, beliau berharap peneroka mengambil kesempatan tersebut bagi membolehkan mereka hidup dalam rumah yang lebih besar dan selesa, terutamanya yang mempunyai bilangan anak yang ramai.
Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Belia dan Sukan berharap peneroka tidak mempersia-siakan peluang itu kerana peruntukan itu adalah sebahagian daripada usaha Felda untuk meningkatkan taraf hidup mereka.
Menurut Dr. Ahmad Shukri, hanya kerajaan Barisan Nasional (BN) sahaja yang mampu melaksanakan pembangunan untuk rakyat dan pembukaan tanah rancangan Felda di seluruh negara seluas dua juta hektar tanah adalah bukti BN bersungguh-sungguh membantu rakyat miskin.
''Kerajaan BN akan berbuat apa sahaja demi kepentingan rakyat dan agenda utama kerajaan ialah untuk menghapuskan kemiskinan tegar yang kini hanya tinggal 0.7 peratus sahaja di seluruh negara.
''Peneroka Felda yang terdiri daripada 112,000 keluarga yang berasal daripada keluarga miskin yang kini hidup selesa dengan pendapatan antara RM1,000 sehingga RM8,000 sebulan adalah bukti kejayaan BN yang sentiasa berusaha dan prihatin terhadap masalah rakyat," kata beliau.
Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Tawar mengingatkan rakyat, terutamanya peneroka jangan mudah terperangkap dengan janji-janji manis pembangkang setiap kali tiba musim pilihan raya.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0131&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_06.htm&arc=hive

Tiada ulasan: