Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Sabtu, 9 Februari 2008

Peneroka dapat tanah tambahan


JERANTUT 17 Feb. – Seramai 387 peneroka Felda Sungai Tekam di sini, terharu apabila mendapat tanah tambahan seluas dua hektar seorang untuk dimajukan dengan tanaman kelapa sawit.
Ketua Kampung Felda Sungai Tekam, Hashim Kadir. 73, berkata, pemberian tanah oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu amat menggembirakan hati penduduk tanah rancangan itu.
Katanya, peneroka Felda Sungai Tekam yang mendiami kawasan itu pada tahun 1962, hanya mendapat lapan hektar berbanding tanah rancangan lain yang memperoleh 10 hektar seorang.
Menurutnya yang juga Ketua UMNO Felda Sungai Tekam, pemberian kerajaan itu membuktikan penghargaan kerajaan kepada peneroka yang melalui pelbagai cabaran ketika membuka tanah rancangan tersebut.
‘‘Felda Sungai Tekam perlu diletakkan sebaris dengan Felda Lurah Bilut kerana sejarah penubuhannya adalah sama dengan semangat kegigihan peneroka untuk meneroka hutan belantara,” katanya.
Hashim ditemui selepas majlis penyerahan surat hak milik kampung tradisional dan rancangan Felda serta pemberian komputer kepada 37 masjid Felda Daerah Jerantut di Pusat Penyelidikan Pertanian Tun Razak Sungai Tekam di sini, oleh Timbalan Perdana Menteri, semalam.
Hadir sama, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Ahli Parlimen Jerantut, Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar; Pengerusi Felda, Tan Sri Dr. Yusof Noor dan Pengarah Besar Felda, Datuk Ahmad Tarmizi Alias.
Seorang penduduk Felda Sungai Tekam, Mazlan Manan, 45, yang mengambil geran bagi ibu bapanya turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang peka dengan keperluan masyarakat peneroka Felda.
Katanya, pemberian tambahan surat hak milik tanah itu membuktikan kerajaan negeri dan Felda menunaikan janji untuk menyerahkan geran itu demi masa depan mereka.
Seorang lagi penduduk, Mat Aris Mohd. Sidek, 69, menyifatkan tambahan tanah seluas dua hektar lagi, memenuhi tuntutan warga peneroka generasi pertama yang berjuang untuk mendapatkan tanah seluas 10 hektar.
‘‘Pada masa ini, rancangan Sungai Tekam telah ditanam semula dengan produk utama kelapa sawit dan getah sejak hampir 10 tahun lalu yang memberi pulangan lumayan kepada penduduk,” katanya.
Rakannya, Ali Talib, 72, gembira kerana hasrat untuk melengkapkan kawasan tanahnya kepada 10 hektar sudah tercapai apatah lagi diserahkan sendiri oleh waris sulung Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.
Seorang lagi generasi kedua Felda, Shamsuddin Abd.Rahman, 37, berjanji akan memanfaatkan tanah peninggalan keluarganya itu dengan aktiviti pertanian secara komersial yang menepati hasrat Felda.
Timbalan Perdana Menteri dalam ucapannya menyifatkan pembangunan Felda yang diasaskan bapanya sebagai khazanah negara yang perlu dimajukan selari dengan kemajuan glokal.
Oleh itu, kata Najib, warga Felda harus bersedia daripada segi minda dan fizikal untuk menerima perubahan yang dibawa kerajaan.
‘‘Gagasan mewujudkan masyarakat Felda yang berjaya dalam pelbagai bidang akan dicapai jika semua pihak memberi sokongan padu terhadap apa juga perancangan untuk meningkat kehidupan mereka,” katanya.
Dalam pada itu, Najib mengingatkan warga Felda tidak terpengaruh dengan dakyah pembangkang yang disifatkannya sebagai pengacau dan penghalang kemajuan kerana cara politik mereka hanya retorik semata-mata.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0218&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_01.htm&arc=hive

Tiada ulasan: