Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 20 Februari 2008

Kolej Komuniti Pahang Barat dibina

JERANTUT 18 Feb. – Kolej Komuniti bernilai RM10 juta yang bakal memberi latihan kemahiran kepada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di kawasan Pahang Barat, dijangka siap hujung tahun ini.
Pengerusi Koperasi Pemuda Bersatu Jerantut (KPBJ), Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, projek pembinaan kolej yang dipertanggungjawabkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi kepada koperasi itu, berjalan mengikut jadual.
‘‘Kompleks bangunan ini terletak di Taman Wawasan akan menyediakan pelbagai kemudahan pembelajaran dan aktiviti kokurikulum pelajar sejajar keperluan yang digariskan oleh kementerian itu,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Wan Amizan yang juga Ketua Pemuda UMNO bahagian Jerantut berkata, kerajaan membina kolej itu bagi membantu lepasan SPM mengikuti latihan teknikal dan pengurusan lain di peringkat sijil dan diploma.
Projek pembinaan 12 buah premis kolej itu, katanya, membabitkan peruntukan sebanyak RM6 juta.
‘‘Kelengkapan kemudahan pentadbiran dan lojistik lain pula melibatkan peruntukan tambahan sejumlah RM4 juta.
‘‘Setiap kelas boleh menempatkan seramai antara 12 hingga 15 pelajar dan dijangka memulakan sesi pengajian pada akhir tahun ini,” katanya.
Jelas beliau, kolej berkenaan akan melatih lebih ramai pelajar luar bandar, Felda dan Orang Asli dalam bidang teknikal.
Sehubungan itu, katanya, daerah Jerantut akan menjadi pusat pertumbuhan ilmu bagi kalangan belia untuk melibatkan diri dalam bidang keusahawanan.
Beliau menambah, projek tersebut merupakan pemacu bagi KPBJ untuk meneruskan kegiatan dalam sektor pembinaan.
Di samping katanya, projek pertanian KPBJ membabitkan penyertaan ramai ahlinya di daerah Jerantut.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0219&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_01.htm&arc=hive

Tiada ulasan: