Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 13 Februari 2008

Hulu Tembeling bakal pengeluar mangga utama

JERANTUT 11 Feb. - Mukim Hulu Tembeling bakal menjadi pengeluar mangga utama di Pahang apabila seluas 1,200 hektar tanah terbiar di kawasan itu dimajukan dengan tanaman tersebut tidak lama lagi.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Ahmad Jaafar berkata, projek di bawah pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) akan menjadikan lima kampung di mukim itu sebagai pusat pertumbuhan baru berasaskan hasil pertanian di negeri ini.
''Projek tanaman buah-buahan menerusi peruntukan pembangunan ECER bakal mencorakkan kawasan pedalaman Jerantut sebagai pusat ekonomi yang baru.
''Ini sekali gus membuktikan tanggungjawab sosial kerajaan dalam membantu mengubah pendapatan golongan petani di sini," katanya kepada Utusan Malaysia selepas mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Selimbar/Chebong dekat sini, hari ini.
Menurut Ahmad, kerajaan akan memulihkan tanah terbiar di Kampung Pagi dan Kuala Sat dengan menumpukan tanaman mangga dan buah-buahan tempatan lain bagi tujuan komersial.
Katanya, kawasan di Hulu Tembeling amat sesuai dengan tanaman buah-buahan, selain suasana persekitaran hutan tropika Taman Negara yang terletak berhampiran tapak projek tersebut.
Katanya, menerusi pembangunan penyelidikan dan pasaran oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), buah-buahan berkenaan berpotensi dieksport terutama ke negara-negara Arab, Jepun dan ASEAN.
''Projek ini juga memberi peluang petani di sini memajukan tanah milik sendiri menerusi kemudahan khidmat bimbingan teknikal dan pasaran oleh agensi berkenaan," katanya.
Usaha itu, katanya, merupakan langkah kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup petani luar bandar bagi membasmi kemiskinan tegar menerusi peluang dalam bidang pertanian.
Sehubungan itu, beliau berkata, projek berkenaan akan merancakkan lagi pertumbuhan sektor pelancongan di Taman Negara dengan membolehkan pelawat menikmati buah-buahan tropika, selain masakan ikan air tawar serta keindahan flora dan fauna di sini.
Dalam pada itu, Ahmad berkata, kerajaan akan menyiapkan projek jalan raya dari Kuala Tahan ke Mat Daling sejauh 90 kilometer tidak lama lagi.
''Saya berharap penduduk bersabar dan kerajaan sedang merancang projek ini secara berperingkat," katanya.
Beliau menambah, projek jalan raya itu akan memberi kemudahan yang lebih selesa kepada penduduk tempatan yang selama ini menggunakan pengangkutan bot di Sungai Tembeling untuk menjalankan urusan harian.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0212&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_06.htm&arc=hive

Tiada ulasan: