Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Sabtu, 16 Februari 2008

Bantuan baik pulih rumah di Hulu Tembeling

JERANTUT 14 Feb. - Bantuan membaik pulih rumah yang diberikan kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada penduduk miskin di Hulu Tembeling di sini, mencerminkan keprihatinan kerajaan tersebut dalam mengutamakan kebajikan masyarakat pedalaman.
Terbaru, BN menghulurkan bantuan bernilai RM16,000 kepada lima keluarga miskin di Kampung Pagi, Pengau dan Lentun di sini, yang meliputi simen, atap zink, papan dan pelbagai bahan lain bagi tujuan membaik pulih rumah mereka.
Peralatan berkenaan dipunggah dengan bot dari jeti Taman Negara, Kuala Tahan ke kampung-kampung terlibat.
Ketua Kampung Pagi, Mi Hamidi Nipah, 36, berkata, bantuan daripada kerajaan BN untuk membaik pulih rumah penduduk miskin itu melibatkan kerja menggantikan atap bocor, dinding yang rosak dan menurap lantai serta tandas dengan simen.
"Bantuan ini memberi sedikit kelegaan kepada penduduk agar mereka memiliki kediaman lebih selesa dan boleh menumpukan kegiatan mencari rezeki untuk keluarga masing-masing," katanya kepada Utusan Malaysia dekat sini, hari ini.
Seorang penerima bantuan, Abdullah Abd. Rahman, 67, berkata, beliau bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan dan wakil rakyat di situ yang bermurah hati memberi peralatan binaan untuk membaik pulih rumahnya yang sudah rosak.
"Dapatlah saya dan keluarga berteduh dengan selesa setelah menggantikan atap zink yang baru berbanding sebelum ini yang kerap bocor ketika hujan," katanya.
Abdullah yang mempunyai lima orang anak berkata, bantuan itu menggambarkan kerajaan BN hari ini bersikap adil dan berkongsi kekayaan ekonomi dengan penduduk miskin di luar bandar.
Penduduk Pengau, Razali Malik, 45, berkata, bantuan berkenaan disifatkan sebagai hadiah untuk keluarganya setelah menjalani kehidupan yang kurang selesa kerana keadaan rumahnya yang reput dan rosak.
"Mujurlah ada bantuan daripada kerajaan. Jika tidak, beginilah keadaan rumah saya kerana tidak mampu untuk berbelanja membeli peralatan binaan yang mahal," katanya.
Rakannya, Othman Mohamad, 64, berkata, sumbangan peralatan itu dapat mengurangkan belanja membeli bahan binaan lain untuk membesarkan rumahnya bagi menampung jumlah keluarga yang ramai.
Beliau yang mempunyai sembilan orang anak, seterusnya berkata, kesungguhan kerajaan membela nasib keluarga miskin terbukti menerusi sumbangan peralatan binaan itu.
Sementara itu, wakil BN, Ahmad Jaafar, menjelaskan bantuan peralatan binaan berkenaan merupakan sebahagian daripada peruntukan RM250,000 dari kerajaan untuk membiayai kebajikan keluarga miskin, orang kurang upaya (OKU), warga emas, ibu tunggal dan asnaf yang lain.
"Kita telah menerima laporan lengkap daripada semua ketua kampung mengenai masalah kebajikan keluarga dan peruntukan ini disalurkan secara berperingkat dalam bentuk peralatan tertentu," katanya.
Beliau menambah, bantuan ditumpukan dengan memberi peralatan membina rumah, tandas dan kemudahan lain untuk keluarga berkenaan agar kehidupan mereka lebih terjamin dan selesa.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0215&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_06.htm&arc=hive

Tiada ulasan: