Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Ahad, 17 November 2013

Syahid nya Tarik Sulayman Pahlawan Islam Kerajaan Kota Seludong 1571M

Memorial Pahlawan Islam Kota Seludong
Tarik Sulayman bagi meperingati
kehebatan Tarik Sulayman menentang
penjajahan Sepanyol
Kota Seludong juga di kenali sebagai Kota Lindungan Allah adalah sebuah kerajaan Islam yang gagah perkasa . Kota yang terletak di kuala sungai Pasig ini menjadi pusat perdagangan yang penting suatu masa dulu sama pentingnya dengan Melaka sebagai pusat perdagangan entreport . 
Perdagang utama di Kota Seludong ini adalah dari China dari Dynasty Ming , India , Arab dan Parsi dan Nusantara . 

Kota Seludong adalah kegembilangan yang telah dibentuk sejak abad ke 10M lagi yang bermula dengan terbentuknya kerajaan Tondo . Hasil perkhawinan antara Anak Raja Tondo dan anak Raja Brunei  pada abad ke 15M telah menguatkan lagi kerajaan Tondo ini . 

Asalnya Kerajaan Tondo adalah kerajaan yang tiada agama , dengan perkhawinan anak Raja Tondo dan anak Raja Brunei sekitar tahun 1500 kerajaan Tondo selepas itu telah menjadi kerajaan Islam . Kerajaan Tondo menjadi lebih kuat dengan menjadi kerajaan Islam bila mendapat sokongan kuat dari kerajaan Brunei , kerajaan Sulu yang telah sedia menjadi kerajaan Islam yang kuat

Raja Sulayman I meneruskan hubungan tradisi dengan kerajaan Sulu , Brunei dan Maluku disamping kerajaan China dan meneruskan kegemilangan Kerajaan Tondo dengan menjadikan Kota Seludong sebagai ibu negara Kerajaan Tondo yang baru .

Raja Sulayman I yang memerintah Kerajaan Seludong telah mengadakan perjanjian persahabatan dan perdagangan dengan kerajaan Sepanyol pada tahun awal tahun 1570. Tetapi kerajaan Sepanyol ingin menguasai Kota Serudong dan ini tidak dipersetujui oleh Raja Sulayman I dan akhirnya berlaku peperangan antara Kerajaan Seludong dan Sepanyol yang menyebabkan kekalahan dipihak Kerajaan Seludong . Sebelum melarikan diri Raja Sulayman telah mengarahkan supaya Kota Seludong dibakar agar pihak Sepanyol tidak boleh mengunakan segala kemudahan di bandar tersebut . Raja Sulayman telah melarikan bersama pengikutnya melarikan diri ke hulu sungai Pasig untuk bergabung dengan Raja Matanda dan Lakandula dan kembali membentuk kekuatan di situ dengan ( Kerajaan Mahayan , Kerajaan Tondo adalah dibawah penguasaan kerajaan Kota Seludong) . Tarik Sulayman yang menjadi ketua di wilayah Macebebe dibawah pemerintah Raja Sulayman telah  melafazkan taat setia kepada Raya Sulayman dan mereka bersama membentuk kembali kekuatan untuk menyerang Sepanyol . Tetapi Raja Lakandula yang berusaha untuk mengambil pemerintahan dari Raja Sulayman telah berbaik dengan Sepanyol dan akhirnya memujuk Raja Sulayman dan Raja Matanda untuk taat setia Sepanyol . dengan ini Sepanyol telah mengiktiraf Raja Lakanluda sebagai pemerintah Kerajaan Kota Seludong yang sah. Perjanjian taat setia telah ditandatangani pada May 1571 bagi mengiktiraf Sepanyol sebagai penguasa di kerajaan Kota Seludong .  Kerajaan Sepanyol tidak hanya ingin mengadakan perdagangan dengan kerajaan Seludong tetapi ingin menguasai Seludong dan menyebarkan agama Kristian di Seludong . Tindakan ini telah menyebabkan Raja Sulayman menjadi marah . Maka berlakulah peperangan jihad Kerajaan Seludong menentang  kerajaan kristian dari Sepanyol pada Jun tahun 1571 . Dalam peperangan ini pahlawan Rajaa Sulayman iaitu Tarik Sulayman telah mati syahid . Raja Sulayman berjaya melarikan diri ke Pampangan dan membina kembali kekuatan di situ .

Dengan Syahid nya Tarik Sulayman ,dan Raja Sulayman melarikan diri , Sepanyol telah berjaya menguasai Kota Seludong dan mengikat perjanjian damai antara Kerajaan Seludong dan Kerajaan Sepanyol . Raja Lakandula telah ditabalkan sebagai Raja Seludong yang baru . Maka berakhirlah kerajaan Islam Seludong yang bebas . Kerajaan Islam Seludong dibawah pemerintahan Raja Lakandula adalah kerajaan Islam yang dibawah penguasaan kerajaan Sepanyol . 

Keinginan Sepanyol untuk menyebarkan agama Kristian di Kota Seludong telah menyebabkan banyak gereja dibina di Kota Seludong . Pada tahun 1572 gabenor spenyol yang pertama telah mati dan diganti oleh gabnor yang kedua . Gabenor ini tidak meniktiraf perjanjian damai diatara Raja Sulayman dan Raja lakandula dan ingin menghapuskan kekuasa kedua raja tersebut . Ini telah menyebabkan Raja Sulayman telah berpakat dengan bapa saudaranya Raja Lakandula  untuk memberontak terhadap Sepanyol dan berlakulah peperangan hebat iaitu pada tahun 1574 . Dalam peperangan ini Raja Sulayman dan Raja Lakandula telah berjaya dikalahkan oleh Sepanyol . Walau berjaya dikalahkan tetapi pemberontakan tetap diteruskan dan ini menyebabkan Sepanyol terpaksa mengadakan perjanjian damai sekali lagi  dengan Raja Sulayman dan Raja Lankanduka . Pada tahun 1575 Kerajaan sepanyol telah melucutkan Raja Sulaymand dan Lakanduka dari pemerintahan dan melantik anakWalaupun begitu berlaku beberapa pemberontakan kecil selepas itu tetapi akhirnya Sepanyol berjaya mengusai sepenuhnya Kota Seludong pada tahun 1591. Kemudian sedikit demi sedikit rakyat Seludong telah berjaya di babtis kepada agama Kristian Roman . Dan kini hampir 97% rakyat di Kota Seludong adalah beragama Kristian Roman .

Tahniah kepada Dato Aziz dari Kelab Putera 1 Malaysia yang berhajat untuk menjadikan sebuah bandar yang pernah menjadi jajahan Kerajaan Seludong dulu sebagai bandar angkat Malaysia . Semoga dengan ini fahaman Islam berjaya dikembalikan semula ke bandar tersebut yang sejak 500 tahun yang lalu telah dibabtiskan dan hampir terputus hubungan dengan kerajaan Islam. 




Tiada ulasan: