Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Khamis, 7 November 2013

Sungai Limau : Melayu Sokong PAS , Cina Sokong BN ?

Kalau ikut perkiraan dan staement yang dibuat oleh pemimpin  MCA menunjukan bahawa pengundi cina telah kembali mengundi Barisan Nasional dalam PRK Sungai Limau . Jika andaian MCA itu betul iaitu seramai 75.27% pengundi cina di Sungai Limau mengundi BN maka ini bermakna 892 daripada 1185 pengundi cina telah mengundi BN di sungai Limau . 

Jika andaian MCA itu benar maka ini bermakna UMNO telah kehilangan sebanyak 267 undi Melayu di Sungai Limau . Ini berdasarkan bahawa walaupun majoriti PAS telah berkurangan tetapi BN hanya berjaya menambah sebanyak 465 undi sahaja dalam PRK Sungai Limau ini .

Ini kerana dalam pilihanraya PRU13 dulu MCA mengatakan bahawa mereka hanya mendapat tak lebih 10% dari undi Cina daripada 1600 pengundi . Ini bermakna hanya 160 undi cina berjaya diperolehi oleh BN dalam PRU13 dulu dan ini juga bermakna kali ini undi cina untuk BN ada peningatan sebanyak 732 (892-160).

Jadi kalau ikut andaian pemimpin MCA ni orang UMNO kehilangan undi melayu sebanyak 267 (732-465) dalam pilihan raya ini . 


Tiada ulasan: