Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 23 November 2011

Nasib Baik Aku Duduk Kat Jerantut Bukan Kelantan.

Salam . Apa khbar orang Jerantut ? Dah minum air pagi ini ? Air tea ke air suam . Kurangkanlah minum air manis-manis supaya kuranglah sikit orang jerantut dapat kencing manis . Ni nak bagi tahu ni kita patut bersyukor kerana Jerantut ini duduk di negeri Pahang bukan di Kelantan . kalau di Kelantan lagi banyak penyakit yang kita dapat sebab mengikut laporan2 ekslusif dalam UTUSAN MALAYSIA dalam seminggu dua ini . Air di Kelantan teruk dicemari oleh E-Coli . EColi ini amat merbahaya kepada kesihatan kita . Dan Hari ini dalam UTUSAN MALAYSIA (lihat kat bawak) juga satu lagi laporan eksklusif mengatakan disebabkan air maka 95% kanak-kanak Kelantan mengamali kerosakan gigi . Nasib baik kita duduk kat Jerantut kan sebab Jerantut dalam negeri Pahang maka semua gigi-gigi kanak-kanak di jerantut sihat-sihat belaka . Cuba lihat gigi anak-anak kita sihat kan ? sebab kita duduk di Pahang bukan Kelantan . kalau di Kelatan pasti gigi anak anak kita rongak dan berlubang-lubang kan ?

BERITA UTAMA

95% kanak-kanak Kelantan rosak gigi

PERBEZAAN gigi kanak-kanak yang sihat dan kekurangan fluorida di Wakaf Baru, Kelantan.


RAMAI yang mungkin tidak sedar. Selain tercemar dengan kandungan logam berat yang melebihi paras dibenarkan, air di Kelantan juga menjadi faktor masalah kereputan gigi dan gigi berlubang di negeri itu. Ia berikutan kurangnya sebatian fluorida dalam bekalan air.
Maklumat ini bukan andaian tetapi fakta yang tidak dapat disanggah. Gejala kereputan gigi ini disebabkan hanya lima daripada 29 loji rawatan milik Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) yang mempunyai sistem pemfluoridaan atau 17.9 peratus.
Kelima-lima loji itu pula sering berdepan masalah penyelenggaraan, akhirnya menyebabkan ketiadaan fluorida dalam air terawat kepada orang ramai. Ia pencapaian terendah berbanding negeri lain di Malaysia yang mana kebanyakannya hampir mencecah 100 peratus.
Kementerian Kesihatan menetapkan julat kandungan florida dalam air 0.4 hingga 0.6 ppm. Malangnya, sejak 2006 sehingga kini, jumlah penduduk Kelantan yang menerima air terawat berflorida berkurangan.
Siri 4 dan terakhir Laporan Khas Utusan Malaysia berkaitan kualiti air di Kelantan oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA dan TERMIZI CHE ANUAR serta jurugambar, MOHD. NAIM AZIZ ini mengupas mengenai isu ini dan juga reaksi pihak-pihak berkaitan.

KUALA LUMPUR 22 Nov. – Hampir keseluruhan kanak-kanak di Kelantan yang berumur bawah enam tahun mengalami masalah pereputan gigi atau gigi berlubang akibat air di negeri itu tidak dibekalkan dengan kandungan fluorida yang mencukupi.
Laporan Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan menyebut, pada tahun 2007, 95.3 peratus kanak-kanak di negeri itu yang berumur di bawah enam tahun menghadapi masalah gigi berlubang. Pada tahun itu, penduduk mendapat air berfluorida adalah 18.1 peratus.
Bayangkan apa yang berlaku selepas ini. Ini kerana peratusan penduduk yang mendapat air berfluorida menurun hampir setiap tahun dan tahun lalu hanya hanya 14.1 peratus.

 


Namun begitu, mengikut satu dokumen yang didedahkan, Kelantan bukanlah satu-satunya negeri yang bekalan airnya tercemar oleh bakteria Ecoli, malah negeri lain juga begitu.

Satu dokumen laporan daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara, SPAN mendedahkan bahawa bekalan air di Negeri Perlis memiliki kadar pencemaran bakteria Ecoli yang paling tinggi dalam negara iaitu 1.21% diikuti Pahang (1.12%), Perak (0.90%), Kelantan (0.88%) dan Johor (0.55%).



Negeri Perdana Menteri, iaitu negeri Pahang sendiri memiliki pencemaran bakteri Ecoli dalam bekalan air yang lebih tinggi berbanding negeri Kelantan. Namun Utusan Malaysia hanya tahu melaporkan pencemaran di negeri Kelantan sahaja.


source: http://milosuam.blogspot.com/2011/11/ecoli-dalam-air-kelantan-propaganda.html#ixzz1eV2IKRIE

Tiada ulasan: