Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 20 Jun 2012

Jerantut Aviation Skill Institute (JASI)

Ramai yang tertanya-tanya kenapa tanah seluas 400 ekar (dengar cerita lebih luas lagi) yang dimiliki oleh MAB/DCA dipajakan kepada tokey cina . Kenapa tanah tersebut tidak dimajukan sebagai lapangan terbang . Apa yang menjadi punca tanah tersebut di pajakan dan tidak dimajukan oleh kerajaan .

Di Jerantut ada dua tapak lapangan terbang satu di kawasan berhampiran Taman Negara dan satu lagi di Temin. Yang paling luas di Temin dan kecil sedikit di dekat Taman Negara.

Dua-dua tapak ini boleh diambil alih oleh kerajaan Pahang dan di majukan sebagai pusat industri penerbangan .

Tapak di Temin adalah paling sesuai . Boleh dibina dengan lapngan terbang yang agak kecil dan diwujudkan Pusat Latihan Penerbangan . Sebagai sokongan ADTEC yang telah wujud boleh menjadi pusat industria pernerbangan .

Yang perlu ada ialah kesungguhan dari kerajaan negeri dan Ahli parlimen serta ADUN dan Jawatankuaa Pembangunan Daerah untuk mendarftkan kawasan tersebut sebagai dengan industri penerbangan .

Mungkin lepas ini akan ramai anak-anak Jerantut akan terlibat dengan industri penerbangan . Jadi tukang baiki kipas kapal terbang pun boleh dapat gaji puluhan ribu .

Tiada ulasan: