Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Rabu, 23 April 2008

Projek jalan RM97 juta di Hulu Tembeling


JERANTUT 28 Feb. - Masalah perhubungan yang menghantui 8,000 penduduk dijangka selesai apabila kerajaan bersetuju membina jalan raya sepanjang 86 kilometer dari Kampung Tuit Kuala Tahan ke Kampung Mat Daling di Hulu Tembeling tidak lama lagi.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Jerantut, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang menyiapkan kertas kerja bagi membolehkan jalan bernilai RM97 juta itu dilaksanakan segera.
Beliau yang juga calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tahan berkata, apabila siap, jalan itu akan memberi manfaat kepada penduduk di puluhan kampung termasuk Kampung Pagi, Kampung Sat, Kampung Bantal dan Kampung Jeram Perahu.
''Projek jalan itu akan dilaksanakan dalam dua fasa iaitu fasa pertama membabitkan jalan sepanjang 26 kilometer dari Kampung Tuit Kuala Tahan ke Kampung Pagi dengan kos dianggar sebanyak RM23 juta," katanya kepada Utusan Malaysia ketika bertemu rakyat di Felda Padang Piol, dekat sini hari ini.
Bagi fasa kedua, katanya, membabitkan pembinaan jalan sepanjang 60 kilometer dari Kampung Pagi ke Kampung Mat Daling yang menelan belanja kira-kira RM74 juta bagi memudahkan penduduk Hulu Tembeling untuk membawa keluar hasil pertanian mereka untuk dipasarkan di Jerantut.
Apabila siap, jelasnya, penduduk hanya akan mengambil masa selama tiga jam untuk ke Bandar Jerantut dan Kuala Tembeling.
Pada masa ini kata beliau, penduduk Hulu Tembeling terpaksa menggunakan bot sebagai perhubungan untuk ke bandar Jerantut dan pekan Kuala Tembeling yang mengambil masa tujuh jam dari Kampung Bantal dan tiga jam dari Kuala Tahan.
Mengulas janji calon Pas yang akan membina jalan dan jambatan Kuala Tembeling ke Pasir Durian jika menang pilihan raya nanti, Wan Amizan berkata, parti pembangkang hanya mampu membuat janji kosong untuk meraih undi.
''Jika menang sekalipun mereka tidak mampu melaksanakannya kerana mereka tidak pernah menjalankan sebarang projek ketika Pas memenangi kerusi DUN Tahan dalam pilihan raya umum 1999.
''Pas tak usah mimpi di siang hari menipu rakyat kerana untuk memajukan negeri yang diperintah mereka pun tidak mampu, inikan pula untuk melaksanakan projek di negeri lain," tegasnya.
Menurut Wan Amizan, penduduk DUN Tahan akan menghadapi masa depan yang gelap jika mengundi Pas.
''Sebaliknya Hulu Tembeling dan Kuala Tahan akan berubah wajah dalam tempoh lima tahun akan datang jika mandat terus diberikan kepada calon BN pada pilihan raya umum ini,'' katanya.
Selain memajukan pusat pelancongan Taman Negara Kuala Tahan, tambah Wan Amizan, Hulu Tembeling akan dibangunkan sebagai pusat kegiatan pertanian kerana terdapat banyak kawasan tanah yang berpotensi untuk tujuan itu.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 ini, Wan Amizan ditentang calon Pas, Nuridah Mohd. Salleh bagi merebut kerusi DUN Tahan.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0229&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_01.htm&arc=hive

Tiada ulasan: