Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 21 Mac 2008

RM300j bina pusat latihan berkemahiran tinggi

RM300j bina pusat latihan berkemahiran tinggi
JERANTUT 19 Mac – Kerajaan Pusat meluluskan peruntukan RM300 juta bagi membina sebuah pusat latihan berteknologi tinggi di kawasan seluas 15 hektar di Kampung Temin dekat sini.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee (gambar) berkata, kerja-kerja pembersihan tapak telah bermula sejak September lalu dan kini hampir 60 peratus siap.
Katanya, proses pembinaan kompleks bangunan itu akan bermula bulan depan apabila kerja-kerja pembersihan tapak selesai sepenuhnya dan dijangka mengambil masa dua tahun sebelum operasi pengambilan pelatih bermula.
‘‘Pusat tersebut adalah salah satu usaha kerajaan untuk memberikan latihan kepada belia supaya mereka mempunyai kemahiran bagi memenuhi keperluan tenaga kerja mahir yang diperlukan pelabur terutama dalam Pembangunan Ekonomi Wilayah Timur (ECER),” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Lee yang juga Ketua MCA Bahagian Jerantut berkata, pusat itu adalah yang pertama dibina di Pahang bagi memberi peluang latihan kepada belia lepasan sekolah yang tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi.
Tambah beliau, belia dari Pahang Barat seperti Jerantut, Lipis, Raub, Temerloh, Bentong, Maran, Bera dan Cameron Highlands akan diberi keutamaan untuk mengikuti latihan kemahiran di institut tersebut.
Lee memberitahu, pusat latihan tersebut akan dilengkapi asrama, bengkel latihan, setor, pejabat pentadbiran dan peralatan pembelajaran yang serba canggih.
‘‘Pusat latihan ini akan mengambil pelatih seramai antara 300 hingga 500 orang yang akan menjalani latihan di dalam bidang kejuruteraan jentera, mesin dan lain lain.
‘‘Pembinaan pusat latihan itu bertujuan melahirkan lebih ramai tenaga muda terlatih dalam pelbagai bidang perindustrian berteknologi tinggi,” kata beliau.

http://www.utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0320&pub=utusan_malaysia&sec=timur&pg=wt_07.htm&arc=hive

Tiada ulasan: