Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 3 November 2017

TEKAI HYDRO PROJECT - MEREALISASIKAN PROJEK YANG TERTANGGUH LAMA

Perancangan asal Tekai Hydro Project akan dibina pada tahun 1989. Tapi mungkin dari segi faktor kewangan dan dasar penswastaan janakuasa ketika itu menyebabkan project ini ditanguhkan . Walau ditangguhkan ketika itu tetapi ianya tidak pernah dibuang dari master plan pembangunan tenaga negara. Hanya menunggu masa dan ketika yang sesuai ketika untuk dilaksanakan . Perancangan seterusnya ialah untuk menyiapkan projek ini pada tahun 2020 . Tapi perkembangan terkini memungkinkan projek ini akan berlaku sedikit kelewatan . Walaubagaimanapun proses pengeluaran dokumen tender sedang dilakukan oleh pihak kerajaan dan TNB.

Idea untuk mengujudkan sebuah empangan hydro di Ulu Pahang telah dilontarkan sekitar akhir tahun 70-an iaitu zaman perdana menteri kedua - Tun Abdul Razak . Pada tahun 1980 Tun Hussien Onn sebagai Perdana Menteri ketiga telah mengarahkan supaya feasibility study dijalankan untuk projek ini . Maka satu pasukan telah dibentuk  dibawah Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri .Hasil hubungan erat Malaysia  dengan kerajaan Jepun ketika itu , Tun Hussin telah meminta kepakaran Jepun untuk mengkaji kebolehupayaan projek Hidro eletrik di ulu Pahang ini .

Kerajaan Jepun telah menyahut permintaan kerajaan Malaysia ketika itu dengan menghantar pasukan pakar mereka selama 10 hari ke Malaysia bermula 27 October hingga 5 November 1980 bagi mendapatkan gambaran awal project . Kemudian pada 18-10 Februari 1981 telah dibuat satu workshop antara pihak Jepun dan Malaysia bagi membuat pedetailan akhir kerja-kerja berkaitan feasibiliti studi yang akan dilakukan . Hasil dari worshop yang telah dijalankan maka kerajaan Jepun menghantar satu pasukan pakar untuk melakukan kajian kebolehupayaan di lapangan pada 1 Mac 1981 hingga 15 Disember 1982 .  Laporan kajian yg komprehensif telah  disiapkan pada Ogos 1983 dan dibentangkan kepada EPU pada September 1983. Kajian ini merangkumi pelbagai perkara seperti jalan akses , hydrologi , geologi , contruction method dan anggaran kos.

Dengan ketiadaan GoogleMap ketika itu , sebanyak 4 penerbangan telah dilakukan untuk membuat pemetaan aerial , mengambil sebanyak 72 keping gambar aerial . Proses ini telah dilakukan oleh Jabatan Pemetaan Malaysia.


Kajian ini juga telah memutuskan bahawa dua empamgan perlu dibina iaitu Upper Dam dan Lower Dam. Jarak diantara Upper dan Lower ini ialah sejauh 25km . Upper Dam akan menjana sebanyak 150MW dan Lower Dam akan menjana sebanyak 5.8MW.




Lower Dam akan beroperasi 24 sehari 7 hari seminggu sementara Upper Dam akan beroperasi sebagai peaking stationn selama 5 jam sehari .















Tiada ulasan: