Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Jumaat, 23 Mei 2014

KENYATAAN MEDIA 23.5.14 Selamatkan Sungai Pahang

KENYATAAN MEDIA 23.5.14

Selamatkan Sungai Pahang

Sungai Pahang kini berada pada tahap kritikal di mana airnya dipenuhi dengan lumpur dan kini bertukar menjadi sangat keruh.

Keadaan Sungai Pahang yang mengalir lesu serta semakin cetek memerlukan pemantauan dan tindakan segera semua pihak.

PAS Pahang mendapati peningkatan aktiviti melombong bijih besi serta pembersihan bijih tanpa mengikuti peraturan yang telah ditetapkan oleh Jabatan Alam Sekitar antara punca berlakunya pencemaran di sebahagian anak anak sungai yang menyumbang kepada pencemaran air di Sungai Pahang.

Contohnya, tinjauan PAS Pahang ke kawasan perlombongan bijih besi di Kerambit, Lipis sangat mengejutkan apabila air pembersihan bijih besi dialirkan terus ke anak sungai yang menyebabkan pencemaran luar biasa mepada sungai tersebut.

Aktiviti harian yang akan berjalan bertahun-tahun ini seandainyan tidak dibendong akan mengancam hidupan air serta aktiviti pelancongan di sekitar sungai Pahang.

Jabatan Alam Sekitar perlu lebih tegas memantau serta mengmambil tindakan perundangan ke atas syarikat perlombongan yang tidak mengikuti peraturan, khususnya soal pembersihan bijih besi yang dialirkan terus ke anak-anak sungai.

Pemantauan berterusan serta tindakan tegas pihak berkuasa diharap dapat menyelamatkan Sungai Pahang daripada pencemaran, air yang keruh berlumpur yang mengancam kehidupan sungai, ikan sangkar dan aktiviti pelancongan serta memudaratkan lagi masalah banjir ketika musim tengkujuh.


Tuan Ibrahim Tuan Man
Pesuruhjaya PAS Pahang
Naib Presiden PAS
23 Mei 2014

Tiada ulasan: