Nasihat Untuk Pembaca

"Jangan membaca blog ini untuk menafikan, mengelirukan atau mempercayai dan menerima bulat, atau mencari buah perbualan dan perbincangan, tetapi bacalah untuk menimbang dan menilai"
(Deliver, be fair, be clean and be transparent and the rakyat will vote for you)

Isnin, 16 April 2012

Penduduk Pulau Tawar Minta Perdana Menteri Jengah Pulau Tawar Mei 2012 Ini

Dalam posting terdahulu p81 ada tulis yang PM kita akan lawat Jengka 8 Mei 2012 ini . Dan semalam ada pulak blog yang mengatakan bahawa PM kita akan melawat Padang Piol juga pada Mei 2012 . Yang mana satu betul tidaklah pula pihak p81 ketahui . Kedua-dua Felda ini adalah dalam lingkungan wilayah jajahan Pulau Tawar dulu-dulu . Di Felda Padang Piol ada seorang tokoh pejuang yang kini telah berusia lebih 80 tahun . Beliau bejuang menentang penjajahan Inggeris dalam tahun-tahun akhir 1940-an hingga awal 1950-an dulu . Beliau adalah pemuda yang sangat bersemangat berjuang menetang Inggeris ketika itu . Disaat ramai orang-orang kampung beliau yang tunduk kepada Inggeris beliau bersama kawan-kawannya dengan gagah berani menetang Inggeris . Itu kisah dia tapi berkaitan dengan kunjungan PM Najib nanti ,tak kisahlah mana satu yang PM nak lawat , Jengka 8 atau Padang Piol tapi penduduk Pulau Tawar sangat berharap agar PM dapatlah juga turun ke Pulau Tawar dalam siri jelajah pilihanraya nya kali ini . Kali terakhir Datuk Seri Najib melawat Pulau Tawar adalah ketika beliau menjadi Menteri Besar Pahang dulu . Beliau pernah berucap didalam dewan Sekolah Menengah Agama Pulau Tawar . Ketika itu sokongan kepada beliau yang masih sangat muda belia pada masa itu di Pulau Tawar sangat hebat .

Ini posting p81 yang terdahulu . Perdana Menteri PM Datuk Najib dijangkakan akan melawat Jerantut spesifiknya Felda Jengka Lapan 8 . Felda Jengka 8 terletak dalam DUN Pulau Tawar dalam bulan Mei 2012 ini. Betul ke ? ADUN Pulau tawar sekarang ialah Datuk Dr Ahmad Shukri Ismaili aitu orang Tebing Tinggi . Tapi masa mula-mula dicalonkan sebagai calon BN dulu ada orang kata tali pusatnya di tanam di Pulau Tawar. Itulah cerita yang dijaja oleh pengikut beliau untuk memgjustifikasikan dia sebagai calon anak jati Pualau Tawar yang ketiaka itu berdepan dengan calon PAS saudara Mohamed Bin Wahid iaitu anak jati Pulau Tawar yang berkhawin dengan orang Tebing Tinggi .

Semasa kempen pilihanraya dulu Dr Ahmad Shukri ada menjanjikan bermacam-macam kepada orang Pulau Tawar . Antaranya ialah untuk mengujudkan Bandar Baru Pulau Tawar . Beliau juga ada menjanjikan untuk membawa projek IKBN ke Pulau Tawar di tapak berdekatan dengan Madrasah Tahfiz Sungai Salan . Beliau juga ketika menjaga BOD Felda menjanjikan untuk mengujudkan bandar Herba di Hulu Tembeling.

Sehingga kini setelah hampir berakhir 3 penggal perkhidmatan beliau atau hampir 13 tahun Bandar Pulau Tawar masih tidak kelihatan . yang ada di Simpang Jengka 8 sekarang adalah hasil binaan sendiri oleh peneroka-peneroka atas tanah mereka secara tidak komersial . Begitu juga Bandar Herba yang dijanjikan masih tidak kelihatan . Dengarnya tanah yang telah direservekan untuk bandar herba telah habis di keluarkan hasil balaknya tapi bandar atau poko herba belum kelihatan disitu . Betul ke ? Saya tak tahu sebab saya tidak melawat tapak tersebut , saya hanya dengar cerita sahaja.

Felda Jengka 8 yang akan menjadi tempat lawatan PM kita pada kali ini ramai dihuni oleh peneroka-peneroka yang datang dari Kedah . Kalau pergi kesana dan duduk di kedai kopi anda akan terasa seperti berada di Kedah atau utara Perak sebab masih ramai peneroka asal dan generasi kedua yang bercakap loghat Kedah disini . Mereka masih tidak dapat mengadap bahasa adal di kawasan itu iaitu bahasa Pulau Tawar .

Jengka 8 asalnya adalah tanah hutan yang terletak dalam kawasan simpanan Melayu Pulau tawar . Ramai orang pulau tawar dulu-dulu meneroka tanah di sekitar felda jengka 8 . Bila peneroka datang orang pulau tawar terpaksa serahkan kembali tanah yang diteroka kepada pengurusan felda sebab tanah diteroka secara haram .

Dulu mengikut cerita orang tua-tua di Pulau tawar ramai peneroka Jengka 8 datang ke kampung pulau tawar unutk membeli nyor tua dengan harga RM1 tiga biji . sebab masa itu poko nyor takder lagi di Jengka 8 . Mereka banyak bergantung kepada hasil kampung penduduk di sekitar kampung tradisionla Pulau Tawar .

Bila anak-anak dah besar ramai orang Jengka 8 hantar anak-anak bersekolah menengah di Sekolah Agama Pulau Tawar dan Sekolah Menengah Pulau Tawar hingga tingkatan 3 sebelum melanjutkan peljaran ke Sekolah Mengengah Agama Khiriah di Temerloh atau Sekolah Menengah jerantut di tingkatan 4 .

Dulu Pulau tawar kawasan padi yang luas . Padi orang Pulau tawar banyak dijual kepada orang Jengka 8 .

Kini orang Jengka 8 hebat-hebat . Banyak kedai-kedai di simpang jengka 8 adalah kepunyaan orang Jengka 8 . Orang Pulau Tawar masa macam itu juga sama seperti mula-mula ketika Jengka 8 mula diteroka .  Masih tak berubah orang Pulau Tawar . Padang bola pun tak terurus klik sini

Orang-orang politik dah tak pandfang lagi kepentingan Pulau tawar dalam meraih undi mereka kerana undiPulau tawar hanya dalam lingkungan 1000 sahaja berbanding dengan undi dari peneroka felda yang begitu ramai sekarang ini . Sapa nak menang DUN Pulau Tawar mesti memenagi hati peneroka FELDA . Itu adalah realiti . Jadi orang Pulau tawar dah kehilangan kuasa politik secara TOTAL . Kini jawatan penghulu pun bukan diisi oleh orang Pulau tawar . sudah ada penghulu import . Orang Pulau Tawar hanya menerima tanpa boleh berbuat apa 2 .

Berbalik kepada lawatan PM Najib ke Jengka 8 nanti . Orang Pulau Tawar sangat berharap agar Datuk Najib dapatlah menjengah barang seketika ke Pulau Tawar . Dari Jengka 8 ke Pulau tawar tak sampai 10 minit dah sampai . Jengah lah sekejab ke kampung Tradisi Pulau tawar ini . Dulu Ayah PM sekarang Tun Razak selalu melawat Pulau Tawar  semasa beliau menjadi TPM dan PM . Pam Ayer Paya Kangsa yang sekarang telah tidak beroperasi pun adalah dirasmikan oleh allahyarham Tun Razak .

Catatan dalam blog pulau tawar (klik sini) ada tercatit bahawa Tun Razak melawat Pulau Tawar pada 18 Disember 1961 . Jadi rasa penduduk Pulau Tawar sangat mengharapkan agar PM Najib  datang menjengah mereka di Pulau Tawar barang seketika seperti mana allahyarham ayahnya pernah menjengah Pulau Tawar 51 tahun dahulu.

Sementelah lagi keluarga Dato Seri Najib PM yang kita kasihi ini asalnya adalah orang Pulau Tawar juga kalau mengikut salasilah dalam blog ini klik sini

Dengar khabarnya kedatang PM Najib nanti juga untuk mengumumkan durian runtuh yang dikatakan agak besar kepada peneroka FELDA. Orang Pulau Tawar yang meneroka sudah lebih 400 tahun menetap di sekitarnya tidak mendapat apa-apa ke ?

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jengoh jerantut sikit PM...., jangan Pulau Tawar aje. Jerantot ne, terok sangat Politiknya... POk2 Pejaroh aje jadi Pemimpin..., deme2 ne bercakap dengan Duit Haram yang meke curi balok dan bijih...